Svindlande höjder

Okej, nu har jag faktiskt läst ut en bok som jag har tänkt tipsa om. Jag har läst den på engelska men jag har redan skrivit en bokrecension på engelska så det orkar jag inte göra här(alltså att skriva den på engelska...). Den heter egentligen Wuthering Heights men på svenska är den alltså översatt till Svindlande höjder. Den är skriven av Emily Brontë 

Boken börjar 1801 när hyresgästen i Thrushcross Grange får lyssna till en historia av husvärden Nelly. Historien börjar 1771 när mr Earnshaw(ägaren till Wuthering Heights) kommer hem efter en resa och har med sig en liten ziegenarpojke som är ungefär 7-8 år. Barnen i huset, Catherine och Hindley, som är 6 och 14 år, gillar honom inte först. Men efter ett par dagar har Catherine och pojken, som de kallade Heatcliff, har blivit nära vänner. De är båda envisa och stygga, så när de blir förälskade i varandra några år senare så är det inte helt utan problem. När Catherine vrickar foten i närheten av det närliggande godset Thrushcross Grange och spenderar några veckor där med familjen Linton, så blir sonen i huset, Edgar, förtjust i Catherine. Plötsligt har Catherine ett val; ska hon välja Heathcliff, som är hånfull, envis och betjänt i hans egna hem men som samtidigt är hennes stora kärlek(som hon en gång sa; 'Jag är Heathcliff."), eller Edgar, han är rik, försiktig och utbildad - allt Heathcliff inte är. Hon gör sitt val men ingen kan förutse konsekvenserna de alla får hantera under de kommande åren.

Boken blev först publicerad 1847, men själva händelserna äger rum 1771-1802. En av mina tankar när jag läste var: tar det verkligen så här lång tid för att saker ska hända? Jag menar; Heathcliff kommer tillbaka efter tre år men de beter sig som om det vore tre månader. De verkar ha haft ett väldigt tråkigt liv på den tiden om de inte händer något man kan skriva om på 3-4 år. Gud vad tråkigt om det inte händer något annorlunda på TRE år...!
De stora huvudpersonerna är Catherine och Heathcliff. Men det som är konstigt (SPOILER!!) är att Catherine dör på sidan 63 av 144 sidor(jag läser en förenklad version så det är antagligen fler sidor i originalet) och ändå är hon en huvudperson. Det tycker jag är en aning skruvat... Hursomhelst, så är boken läsvärd, men läs orginalboken! Den här förenklade versionen beskriver ingenting, så det är jättesvårt att förstå vem de pratar med, om de går eller står stilla, vilken månad och år det var och hur allting såg ut; husen, personerna och naturen. Den är bra, men jag ska nog läsa den i originalversion på svenska. Oh, btw, något som chockade mig var att (SPOILER!!) det fanns två Catherine; en före och en efter; en mor- och en dotterversion.
Hoppas ni gillar den!


OBS! Det var inte den här versionen jag läste!


Källa

Love to you!

//Mizzan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0