Djävulens märke

Idag är lilla jag sjuk och hemma från skolan så då tänkte jag passa på att skriva om en bok som jag nyligen har läst. Den heter Djävulens märke och är skriven av Magnus Nordin(som, btw, är en av mina favoritförfattare). Boken handlar om Ella som går i värstingklassen 9c på Katarina Östra Skola i Stockholm. Klassen är väldigt stökig, och med det menar jag jättestökig alltså. Det är helt normalt att Oskar och Mohammed börjar slåss rakt uppochner i klassrummet, utan någon speciell anledning, och att det knappt är 1/4 av klassen som kommer i tid. Men så får klassen en ny vikarie, Malin, och hon är ganska speciell. Nej, hon har inte tre armar innan ni börjar fråga mig det. Hon får klassen att börja lyssna, inte bara på henne utan på alla lärare. Hon får dem att ta sin framtid i sina egna händer. De som har fått IG och G, får helt plötsligt VG och MVG utan att de fuskar eller att hon är partisk, utan för att hon har fått dem att inse att det bara är dem själva som kan stoppa dem. Men Ella tycker att det är något konstigt med Malin. Ena stunden är hennes ögon blåa, för att i nästa stund vara gröna... Det är något konstigt med Malin, och hon ska ta reda på vad det är. Men Ella, akta dig, den som har gett sig in i leken får leken tåla...

Jag älskar den här boken! Den är mycket tjockare(kanske dubbelt så tjock) som Nordins böcker brukar vara, men det gör ingenting! Den är så spännande och oförutsägbar på ett sätt, förutsägbar på ett annat. Man vet nog hur det kommer att sluta, men det här slutet är oväntat!, det brukar inte vara sådant slut i böcker.
Det bästa i boken är språket(det flyter på så himla bra!), blandningen av changer(jag skulle vilja säga att det är en mix av en historiebok om häxprocesserna på 1600-talet, en amerikansk fantasy-science-fiction-actionfilm och en "vanlig" spänningsroman av Nordin) och självklart hur bra han skriver en "övernaturlig" bok eftersom han bara skrivit spänningsromaner innan!
Den är definitivt läsvärd och jag rekommenderar den vääääldigt mycket! Nu när julen kommer mot oss med stormsteg så är det en perfekt julklapp till 12 - 16-åringen!
När jag ändå är igång(oj, det blev ett långt inlägg!) vill jag gratulera Magnus Nordin eftersom att han firar att han firar 10 år som författare + att detta är hans tionde bok! Grattis önskar jag honom!

Hoppas ni mår bra(till skillnad från mig)!   
                                                                         


Kommentarer
Postat av: matilda

Haha jag läser typ en av hans böcker oxå!

xD

2009-11-30 @ 16:30:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0