14 år till salu

Jag tror inte att jag har nämnt det här men jag har läst en bok som heter 14 år till salu av Caroline Engvall.
Läste ut den tidigare idag, btw.


Det handlar om Tessan som är 14 år(i slutet är hon runt 18) som är en helt normal tonårstjej egentligen, tills en kväll då hon blir våldtagen av en stallkompis. Tessan skyller på sig själv, att det var hon som hade uppmuntrat killen om att göra henne illa. Hon blir helt förstörd, säger inget om våldtäkten till någon och ingen märker något. Hennes kompis Jenny föreslår en eftermiddag att de ska sälja sex. "Vi horar", som hon uttrycker det. Jenny slutar direkt efter det att sälja sex, men Tessan fortsätter utan att berätta för Jenny. Hon dras in i en ond cirkel av självförnedring, bekräftelsesökande och ännu mer prostitution och våldtäkter. Hon flyttar till andra sidan landet men männen söker ändå upp henne för att utnyttja hennes "tjänster".

Boken är helt brutal på den oförberedde och vad männen gör mot Tessan sätter sina spår hos mig.
Det var en mening när man kommit en tredjedel i boken som verkligen gjorde avtryck.
"Ge mig Nobelpriset i skådespeleri". Den meningen fick mig att känna igen mig själv i Tessan. Om jag mår mentalt dåligt så säger jag ju inte det till någon, utan svarar "det är lugnt" eller "det är bara bra".
Det är verkligen en one-in-a-kind-bok! Läs den, den kommer att vända er syn på prostitution uppochner!

Jag ger den fyra katter för att den ibland hoppar lite mellan händelser och man förstår inte riktigt hur gammal Tessan är ibland. 

OBS!
Notera att detta är en sann historia.
 Till och med namnen på personerna är rätt!

Gå till deras hemsida 14artillsalu.se

Love to you!

//Mizzan

Kommentarer
Postat av: Tessan

Tack för dina fina ord om vår bok!



2010-01-03 @ 18:46:39
URL: http://www.14artillsalu.se
Postat av: Madde

Tack snälla vad roligt att höra :) Nja jag har ingen specifik person jag inspireras av utan jag blandar hejvilt med min egna smak och lite olika personers stilar. Älskar Sienna Miller, Taylor Momsen, Lauren Conrad och Rachel Bilson är några tjejer som jag definitivt inspireras av. de har alla en grym stil. :)



Vad ska du göra ikväll? Kram /M

2010-01-03 @ 18:55:57
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: Caroline Engvall

Wow, tusen tack - vilken recension. Jag och Tessan blir jätteglada! Skriver om dig på min bokblogg i veckan.

2010-01-03 @ 19:44:15
URL: http://www.14artillsalu.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0